Версія для друку 18 травня 2015

Володимир СЛЄПЦОВ: «Поляки змогли, і ми, як захочемо, зможемо»

Володимир СЛЄПЦОВ: «Поляки змогли, і ми, як захочемо, зможемо»
20-25 квітня міський голова Володимир Слєпцов у складі делегації представників місцевого самоврядування з різних регіонів нашої держави на запрошення Асоціації міст України та польсько-американського Фонду

Свободи перебував на стажуванні у Польщі. Тема цього стажування була актуальною й досить цікавою: «Підготовка українських органів місцевого самоврядування до впровадження реформ з децентралізації та Асоціації з Європейським Союзом». Після повернення Володимир Слєпцов поділився з представниками місцевих ЗМІ враженнями від усього побаченого й почутого під час поїздки.

Зокрема, у вступному слові він розповів, що українську делегацію гостинно зустріли та запросили до канцелярії Президента Республіки Польща, де голова канцелярії Яцик Михайловські й радник президента Генрик Вуєц розповіли про історію проведення адміністративної реформи, запропонувавши відвідати певні населені пункти, щоб побачити, як децентралізація влади втілюється в життя. Потім Володимир Слєпцов відповів на наші запитання.

Які зміни відбулися в Польщі після проведення реформи з децентралізації влади?

-Поляки надзвичайно гордяться тим, що всім народом підтримали реформу, спрямовану на децентралізацію, ліквідацію президентської вертикалі та передачу більшості повноважень органам місцевого самоврядування. У результаті адмінреформи 1999 року з 49 воєводств у Польщі залишилося 16, багато великих міст втратили статус воєводських столиць. Воєводства діляться на повіти (близько 300), а повіти – на гміни (2489).

Гміна – це початкова і найважливіша одиниця адміністративної влади. Керівництво гміни становлять рада гміни, що обирається на загальних виборах місцевого самоврядування, а також правління, яке обирається радою гміни і здійснює виконавчу владу гміни. У сільських гмінах голова називається вуйт, в невеличких містечках – бурмістр, а у великих - президент.

До питань, які вирішує гміна, входять початкові школи, дитсадки, бібліотеки, будинки культури, місцевий транспорт, дороги, управління ринками, охорона здоров’я, організація комунального господарства.

До сфери обов’язків повітів належать всі локальні питання, що входять за межі гміни, - охорона громадського порядку, протипожежна безпека та захист від повеней, стихійних лих, боротьба з безробіттям тощо. Громадяни для вирішення всіх адміністративних питань звертаються до гмін і повітів, немає необхідності їхати до воєводського центру. Повіт має окремий бюджет, а його доходи не залежать від доходів гмін.

Воєводське самоврядування визначає політику регіону.

Я пам’ятаю, якою Польща була десять років тому, в 2005 році, коли її відвідував як представник місцевого самоврядування. Із того часу ця країна змінилася на краще, рівень життя поляків підвищився, люди стали спокійними, усміхненими.

Зокрема, приємно вражає те, що документообіг у міській раді здійснюється лише в електронному вигляді, у тому числі й переписка з органами центральної влади. Громадяни також можуть звернутися як по електронній пошті, так і в письмовому вигляді на паперових носіях. У міськраді працює довідкова служба, працівники якої радять людям, до якого спеціаліста їм варто звернутися для вирішення своїх питань. Поляки зважено й продумано роблять конкретні кроки, перш за все, чітко розподіливши повноваження. Вони оновлюють й розбудовують об’єкти соціальної інфраструктури, облаштовують їх відповідно до європейського рівня.

На це потрібні чималі кошти. Невже Польща фінансує такий об’єм робіт власними силами?

-На реалізацію проектів, спрямованих на реконструкцію інфраструктури, надходять кошти з Європейського Союзу, Світового банку, різних фондів та громадських організацій, що надаються на умовах неповернення як підтримка органів місцевого самоврядування. Наприклад, на реконструкцію системи очищення води з європейських фондів місту Петрков Трибунальський було виділено 2 млн євро, а на реконструкцію очисних споруд - 20 млн євро.

Чи широко використовують поляки альтеративні види опалення?

- Я відвідав з метою ознайомлення з організацією адміністративного управління місто Петрков Трибунальський (80 тисяч жителів) та гміну Сулеюв (рекреаційна зона, 29 населених пунктів, 16 тисяч населення). Оглянув реконструйовану очисну станцію, куди виведено стоки міста. Це величезна споруда європейського типу, площа якої становить кілька десятків гектарів. Так от, з продуктів очищення води поляки виробляють біогаз, що забезпечує роботу всіх потужних механізмів та освітлення території очищення споруд. А підсушену й очищену від хімічних домішків органіку, що залишається після очищення води, вони вивозять в лісові масиви, на засолені ділянки грунту чи інші угіддя. Завдяки цьому на голій породі після видобування вугілля у них зеленіють газони й радують око квітники. І таке зроблено практично в кожному великому місті. Вражають охайність та чистота. Крім того, у Польщі широко використовуються пілети, джерела відновлювальної енергії тощо.

Як підтримується чистота у населених пунктах?

-Згідно з польським законодавством кожен житель зобов’язаний платити за вивезення й утилізацію сміття. Одна людина за нерозділені побутові відходи сплачує 12 злотих, за окремо відсортовані - 5 злотих на місяць. Фірма, яка виграла тендер, вивозить сміття, зібране у мішки. І всі люди обов’язково сплачують за цю послугу, незважаючи на те, що податки у них високі – близько 60% заробленої плати. А одна злота дорівнює близько 6,8 гривні. На жаль, наші жителі багатоповерхівок й близько 11 гривень за вивезення сміття не поспішають платити, не хочуть укладати договори з комунгоспом… На відміну він нас, поляки усвідомлюють, що чистота вулиці чи мікрорайону, а також благоустрій міста, в якому проживають, залежить у першу чергу від них самих.

Чи залучають представники місцевої влади населення до активної участі в житті їхнього населеного пункта?

- Безперечно, так. Задля організації взаємодії з місцевими жителями керівництво міста запровадило такий проект, як громадський бюджет. Тобто, певна сума коштів, не більше 1%, виділяється з міського бюджету на реалізацію проекта, складеного жителями. Оголошується конкурс проектів, громадяни їх пишуть, наприклад, мешканці мікрорайону хочуть покращити благоустрій території, вказують відповідальних, необхідне фінансове забезпечення і надсилають на розгляд у міськраду. Потім відбувається голосування, що триває один-два тижні, протягом якого кожен житель на сайті або, вкидаючи бюлетень в урну, розміщену в міській раді, тощо обирає найбільш соціально значущий проект-переможець. Інші проекти, які є актуальними й спрямовані на покращення життя громадян, також поступово реалізовуються. До того ж, думка жителів завжди враховується перед тим, як провести масовий захід чи фестиваль. Кожен поляк відчуває, що особисто творить долю свого міста.

Як поляки ставляться до подій на сході України?

-Звичайно, високопосадовці Польщі стурбовані неоголошеною війною, що точиться на Донбасі. Місцеві журналісти в інтерв’ю обережно просили нас прокоментувати ситуацію в Україні, інтерес до нашого перебування був високим. Я розповідав про стан у зоні АТО, ставлення громадян, про постійну значну допомогу волонтерів. Ми вдячні за підтримку Європі й США, але хотілося б бачити оцінку цих подій більш дієвою. Говорив, що ми - проти війни, що Крим - це окупована Україна. Їм важливо почути нашу думку про все, що діється, дізнатися це з перших уст. До того ж, коли я у варшавському готелі увімкнув телевізор, то не знайшов жодного українського телеканалу, а новини російських телеканалів накладають свій відбиток на формування громадської думки поляків. Вони зі мною погодилися, що це недопрацювання. Можливо, це й не дуже скромно звучить, але, на мою думку, розповідаючи про реальний стан справ в Україні, наша делегація виконувала ще й миротворчу місію.

Як ви вважаєте, за яких умов реформа з децентралізації влади принесе покращення рівня життя і наших співвітчизників?

-Польща на практиці реалізовує реформи, до яких ми поки що ставимося з острахом. Безперечно, даються взнаки часові рамки і консервативність мислення українців. Потрібно наважитися і повірити, що децентралізація влади сприятиме покращенню добробуту й підвищенню рівня послуг. Поїздка до Польщі і все там побачене дає впевненість у тому, що треба крокувати шляхом реформ, а не тупцювати на місці. Але для цього потрібно об’єднати зусилля як центрального керівництва, Кабміну, Верховної Ради, Президента, так і органів місцевого самоврядування. Не варто сваритися між собою за булаву чи ширші повноваження. Слід злагоджено працювати на кінцевий результат – покращення життя наших людей та зміцнення держави.

Інтерв’ю записала, Конзерська Аліна.

Повернутися до архіву
Новий комментар
Вам необхідно зареєструватись або авторизуватись для того щоб залишати коментарі
Розробка та пiдтримка сайту: